30‏/9‏/2009

هدية فانوس رمضان قبل الوداع 2


أنا : يلاا بقى كمل


فانوس : طيب سبح بحمد ربك


أنا : سبحان الله وبحمده


فانوس : إيه رأيك إذا قُلت سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومدادكلماته


أنا :


فانوس : بص يا أخي ... دلوقتي قبل ما ندخل في برامج السنه دي ... لازم يبقى عندنا بعض الثوابت

والثوابت دي مينفعش نمشي من غيرها


أنا : وهي أيه الثوابت دي


فانوس : صلى على النبي وعد معايا

أنا : اللهم صلي وسلم وبارك عليه نبينا محمد



فانوس : بسم الله

ثوابت عمليه للاستقامه على الطريق

1/ الصلوات الخمس: في جماعة للرجال، وفي أول الوقت للجميع.


2/ صلاة 12 ركعة نوافل : ليُبنى لنا كل يوم بيتًا في الجنة.


3/قيام الليل بركعتين، و أقل شيء بـ 100 آية، أو جزء من القرآن؛ لنكون من القانتين عند رب العالمين.


4/ صيام الاثنين والخميس، و 13، 14، 15 عسى أن يختم لنا بصيام فندخل الجنة.


5/ قراءة جزء من القرآن كل يوم؛ ليطهر القلب ويشفى من آفات وتتنزل الرحمات.


6/ وأذكار الصباح والمساء: فهي طريق استقامة القلب.

7/الأذكار : الاستغفار، والصلاة على النبي، وقول: لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك، وله الحمد وهو على كل شيء قدير، والباقيات الصالحات من تسبيح وتحميد وتكبير وحوقلة، لتكون من الذاكرين الله كثيرًا فيغفر لك.


8 / وأعمال بر من صدقة شبه يومية، وبر الوالدين، وصلة رحم، وزيارة شهرية لمريض، ومسح رأس يتيم لإدخال السرور على قلب مسلم.
9/ الدعوة إلى الله وبث الخير بين الناس؛ لتضاعف أجرك فالدال على الخير كفاعله. يعني مثلاً تاخد الموضوع دا كوبي وبست وتنقله للمنتديات والمجموعات والفيس بوك وكده يعني



فانوس : أيه الأخبار ؟

أنا :

كتير أوي يا فانوس


فانوس : أنت عاوز ربنا ولا لأ ؟!؟


أنا : آه عاوزه والله


فانوس : خلاص اشتغل بقى وجاهد نفسك وواحده واحده هتوصل زي ما اتفقنا

وأان هسيبك شويه وفكر في الحاجات دي ... فكر إنك بتعملها لربنا ... للجنه

وصدقني هتحس انها ولا حاجه في جنب كرم الله ونعمه علينا




ملحوظه : كم الأوراد اللى فانوس قال لنا عليها مش لازم تلتزم بها تماماً ...


ممكن اللى يقدر يزيد عنها يزيد طبعاً


لكن مش ممكن نقلل عنها

متروحش بعيد

وانتظروا بقية نصائح فانوس